نشان دادن نقش اقلیت های مذهبی در دفاع مقدس (جنگ 8 ساله ایران و عراق)

بایگانی

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

در جامعه غیر مسلمان ایران، مسیحیان ارمنی، حرف اول را می‌زدند. حضور ایرانیان ارمنی در دوران انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی، به نوعی حیرت کشورهای جهانی را برانگیخته بود. مگر نه این که جنگ تحمیلی، جنگ اسلام علیه کفر بود، پس شور مسیحیان و روحیه دفاعی آنان از کجا سرچشمه گرفته بود؟... بی‌تردید شخصیت والای حضرت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر سیاسی ایرانیان غیر مسلمان، تأثیر غیر قابل توصیفی بر قلب و مغز همه گذارده بود؛ به گونه‌ای که مسیحیان ایران و در این میان ارامنه، عزم خود را برای دفاع از ایران جزم نموده و با مسلمانان همراه شدند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۹ ، ۲۰:۰۴
رویا صبوری

نقش اقلیت های دینی که در دوران دفاع مقدس دوشادوش رزمندگان مسلمان علیه دشمن بعثی جنگیدند و از آب و خاک میهن دفاع کردند، انکارناپذیر است زیرا تعدادی از جوانان غیرمسلمان ایرانی نیز با غیرت و جوانمردی و دفاع از خاک کشور در مقابل بیگانگان، به خیل شهدای این دوران پیوستند.

به گزارش ایرنا، با آغاز جنگ تحمیلی، نمایندگان اقلیت های مذهبی در مجلس شورای اسلامی و انجمن ها و موسسات وابسته به آنها با صدور بیانیه هایی، آمادگی ارامنه، آشوریان، کلیمیان و زرتشتیان ایران را برای مشارکت در جنگ، کمک به برادران مسلمان و دفاع از استقلال کشور اعلام کردند.
این گروه با اعلام انزجار از تجاوز رژیم بعث عراق به مرزهای ایران اسلامی، از جامعه مسیحیان، زرتشتیان و آشوریان دعوت کردند تا برای مقابله با هجوم ناجوانمردانه نیروهای عراقی به میهن اسلامی، اتحاد خود را با برادران مسلمان شان مستحکم کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۹ ، ۱۶:۱۴
رویا صبوری

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اقلیت های دینی همگام با عامه مردم در حفظ و حراست دستاوردهای انقلاب اسلامی کوشش نمودند.

با شروع جنگ تحمیلی از سوی نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی و همچنین نهادها، نشریات، انجمن ها و مؤسسات وابسته به آنان بیانیه ها و اعلامیه هایی صادر شد که در همه آنها به آمادگی ارامنه، آشوریان، کلیمیان و زرتشتیان ایران برای مشارکت در جنگ و کمک به برادران مسلمان و پاسداری از استقلال کشور اشاره شده بود: «جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران اولین و مهمترین مسئله ای است که باید همه ما آن را در رأس کلیه امور قرار داده و به آن رسیدگی کنیم. مسئله ای که تا حل عادلانه و پایان آن همه مسائل را تحت الشعاع قرار داده و باید قرار دهد.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۹ ، ۱۵:۵۸
رویا صبوری

پژوهش خبری صدا وسیما:کشور ما ایران همان­گونه که در گستره تاریخ ترکیبی از اقوام و خرده فرهنگ ­ها بوده است، نخستین ملت و دولت نیز در طول تاریخ به حساب می آید. در طول تاریخ با جود جدا شدن بخش­ هایی از خاک اصلی گستره تمدن ایرانی اما همواره بدلیل این احساس تعلق به سرزمین، شاهد حرکت­ های بلندی در مسیر تاریخ بوده که بسیاری از ایرانیان صرف نظر از قوم و آیین خود در آن سهیم بوده ­اند. انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نیز میراث فرهنگی و سیاسی گران بهایی است که توسط تمام اقوام و اقلیت­ های دینی خلق شد و همه آن ها (اعم از آذری، کرد، بلوچ، عرب، ترکمن و ...) و نیز هموطنان مسیحی، زردشتی و کلیمی با تأثیرپذیری از همان عوامل (ایرانی و اسلامی بودن) درخلق آن نقش محوری داشتند. جمهوری اسلامی ایران کشوری با قومیت‌های متنوع است. ایران دارای شش قوم رسمی(فارس، ترک، کرد، عرب، بلوچ و ترکمن) بوده و علاوه برآن با همدیگر اشتراکات فرهنگی، تاریخی، مذهبی و علایق ژئوپلیتیکی زیادی دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۹ ، ۱۵:۴۵
رویا صبوری